Apakah
sumbangan Swami Vivekananda kepada agama Hindu? Vivekananda sendiri berkata: “Tugas
memberikan idea-idea agama Hindu dalam bahasa Inggeris, memberi makna
kepada falsafah-falsafah hambar, mitologi yang rumit dan psikologi yang pelik
untuk menjadikan suatu agama yang senang, mudah, popular, disamping memenuhi
keperluan intelek yang tinggi adalah satu tugas yang hanya boleh difahami oleh
mereka yang telah mencubanya. Advaita yang abstrak mesti dihidupkan dan
dijadikan menarik dalam kehidupan seharian. Nilai-nilai murni harus dihasilkan
daripada mitologi yang rumit. Psikologi yang saintifik dan praktikal mesti
lahir daripada amalan Yoga yang membingungkan. Semua ini mesti menjadi
sesuatu yang kanak-kanak juga boleh memahami. Itu ialah matlamat hidup saya.”
Sumbangan
khas Vivekananda boleh dirumuskan begini:
- Memberikan
nafas baru lagi moden kepada institusi Sannyasa tradisional dengan
menubuhkan Ramakrishna Math dan Ramakrishna Mission.
- Membebaskan
Vedanta daripada monopoli golongan pendeta Hindu dan mengajarnya sebagai
satu agama universal yang boleh diterima dan diamalkan oleh insan sejagat.
Walaupun
secara umumnya, Vivekananda mengikuti falsafah Advaita Sankara dalam
ajaran Hinduisme dan Vedantanya, beliau juga telah memberikan beberapa
sumbangan asli. Ini boleh dirumuskan seperti berikut:
- Veda bukan
kitab-kitab tertentu sahaja. Seperti mana sains merangkumi semua hukum
sains alam fizikal, Veda merangkumi semua hukum abadi alam kerohanian.
- Tiga
sistem Vedanta iaitu Advaita, Visistadvaita dan Dvaita adalah tidak bercanggah
antara satu sama lain. Sistem-sistem ini menunjukkan Kebenaran (atauTuhan)
dari perspektif berlainan.
- Memberikan
interpretasi yang jelas tentang konsep Maya dalam Vedanta. Menurut
Vivekananda, Maya ialah satu kenyataan fakta tentang alam ini dan bukannya
satu teori semata-mata.
- Semua
konsep manusia mengenai Tuhan adalah antropomorfik dan ia tidak boleh
dielakkan.
Demikian,
Vivekananda menjadikan Vedanta satu agama yang praktikal dengan menekankan aspek
Sadhana (aktiviti-aktiviti kerohanian) seperti sifat tersisih dan kedahagaan
untuk Tuhan.
Falsafah Vivekananda
Vivekananda
telah memberikan falsafah hidupnya dengan amat jelas dalam dua keadaan. Pada
permulaan karya hebatnya, Raja Yoga, beliau telah merumuskan falsafah yang
dinamakan sebagai Kalimat Vedanta Baharu:
- Setiap jiwa berpotensi ketuhanan.
- Matlamat hidup adalah untuk mendedahkan ketuhanan ini dengan menguasai Alam, luaran dan dalaman.
- Capailah
matlamat ini sama ada dengan bekerja, bersembahyang atau menguasai psikik,
atau dengan falsafah. Lakukan satu atau beberapa atau semua perkara ini
dan dapatkan kebebasan! Inilah agama sebenarnya. Semua doktrin,
kepercayaan, upacara, kitab-kitab, tempat ibadat, atau simbol keagamaan
hanyalah perkara sekunder.
- Satu lagi kalimat falsafah Vivekananda ialah motto Ramakrishna Sangha iaitu: ‘Atmano mokshartham jagaddhitaya ca’ – ‘Seseorang harus berusaha untuk kebebasan diri sendiri dan juga untuk kebaikan dunia’. Seluruh falsafah Vivekananda adalah berasaskan kepada dua perkara di atas.
Pujian-Pujian
Ramai
tokoh dunia telah memuji pencapaian dan personaliti Swami Vivekananda.
Antaranya ialah:
C.Rajagopalachari (A.D.1878-1972)
seorang negarawan India berkata:
"Swami Vivekananda
menyelamatkan Hinduisme dan India. Kalau bukan kerananya, kita tentu telah
kehilangan agama kita dan kita tidak akan mencapai kemerdekaan. Maka, kita
terhutang budi kepada Swami Vivekananda untuk segala-galanya."
A.L.Basham,
seorang ahli sejarah British mengatakan begini:
Seratus
tahun sudah berlalu selepas Narendranath Datta yang menjadi Swami Vivekananda
lahir. Namun, ianya masih sukar untuk menilaikan kepentingannya pada skala
sejarah dunia. Kepentingan Vivekananda adalah lebih besar daripada apa yang
sejarahwan Barat atau kebanyakan sejarahwan India dapat mencadangkan pada masa
kematiannya. Masa dan banyak peristiwa-peristiwa hebat dan tidak disangka yang
telah berlaku sejak kematiannya menunjukkan bahawa dalam kurun-kurun akan
datang, beliau akan dikenang sebagai salah seorang pengasas utama dunia moden.
Terutamanya bagi Asia, beliau akan dikenang sebagai salah seorang tokoh penting
dalam sejarah agama India. Kepentingannya boleh dibandingkan dengan mahaguru
hebat seperti Sankara dan Ramanuja dan tentu lebih penting berbanding ahli-ahli
agama tempatan seperti Kabir, Caitanya, dan ramai Nayanmar dan Alvar dari
India Selatan."
No comments:
Post a Comment